Ofte stilte spørsmål – FAQ
Noen spørsmål stilles oftere enn andre. Nedenfor er en samling av noen av disse, gjerne se om du kan finne svaret du trenger blant disse.
Generelt
Q: Jeg har et akutt tilfelle og trenger hjelp på dagen. Hvor henvender jeg meg?
A: Vi er ikke en førstelinjetjeneste og har ingen timer avsatt til hastesaker, selv om du er pasient hos oss fra før. Dermed er det best å kontakte legevakt/fastlege alt ettersom hastegrad. Du bør da henvises til sykehus hvis de ikke kan hjelpe deg direkte. Vi kan tilby ringeliste i fall avbestilling for pasienter som kan møte på kort varsel, vennligst ta kontakt med oss for å skrives opp på denne. Vi kan ikke love at du får time raskere selv om du står på listen.
Q: Jeg er henvist og venter på innkalling. Hvor lang tid bør jeg sette av? Noen forberedelser?
A: Vennligst se siden «Ny pasient – hva nå?»
Q: Trenger jeg henvisning for å komme til dere? Hva hvis jeg har vært hos dere før?
A: Ja, vi er avtalespesialist og krever henvisning for å sette opp til time. Hvis det er lenge siden sist time for samme tilstand, eller du har en ny problemstilling utover opprinnelig henvisning (f. eks. vært hos oss for nesen, nå nyoppståtte problemer med ørene) bes også skaffe ny henvisning/utredes hos fastlege først. Hovedregelen er at første linje (f. eks. fastlegene) skal forsøke å behandle først.
Q: Jeg har helseforsikring. Får jeg time raskere hos dere?
A: Dessverre har vi ingen avtaler med forsikringsselskap. Hvis det ønskes å bruke helseforsikring, be om utskrift av henvisning fra fastlege og kontakt forsikringsselskap som kan sende deg til klinikk med avtale.
Q: Jeg trenger avstøp til støypropper. Er dette noe dere kan ordne?
A: Vi tar primært avstøp i forbindelse med høreapparat grunnet lang ventetid. Man kan forsøke å oppsøke HØR (hoer.no).
Faktura og betaling
Q: Går egenandelene jeg betaler her, i mot frikortet?
A: Ja, vi er avtalespesialist og har avtale med det offentlige. Har du frikort, blir det eller ikke noe å betale hos oss. Husk at man må opparbeide nytt frikort hvert år – selv om du hadde frikort i desember gjelder ikke dette i januar.
Q: Jeg har mistet fakturaen min. Hvordan går jeg frem for å få betalt regningen?
A: Vi bruker et selskap som heter Convene til fakturering, som pasient kan du finne informasjon om dine regninger via CrediCare.
Prøvesvar og lenker i SMS
Q: Jeg venter på MR/CT/prøve-svar. Hvor lenge må man vente?
A: Det kommer an på prosedyren. Noen av disse trenger ukesvis, andre dager. Du vil få et brev med resultat så snart dette foreligger, dessverre må man i mange tilfeller bare vente. Ved alvorlige sykdomsfunn vil man få beskjed raskt.
Q: Hvor kan jeg forvente å få prøvesvarene mine tilsendt?
A: Vi sender nå alt av svar via HelseNorge. Har du app vil du få push-notifikasjon på dette, mange får også SMS. Har du ikke koblet opp HelseNorge, sendes svarene til deg i vanlig brevpost.
Q: Sender dere lenker i SMS?
A: Eneste lenke vi legger ved i SMS, er den som leder til denne nettsiden (www.dinonh.no). Får du andre lenker uten at dette er avtalt med oss på forhånd (f.eks. på telefon), bør du være forsiktig med å åpne den. Gjerne ta kontakt hvis noen utgir seg for å være oss, men innholdet virker suspekt.
Høreapparat
Q: Hvor lang tid må det gå før jeg kan søke nye høreapparat fra NAV?
A: 6 år fra dagen du valgte å beholde apparatene. Stort sett er de veldig strenge med datoene sine. Hvis du fikk dem hos oss og ikke husker når du fikk dem, kan du ta kontakt med oss.
Q: Høreapparatene mine har ikke lyd/lyden er rar/lader ikke osv. Hva gjør jeg?
A: Se egen side for høreapparat-feilsøking, lenke her.
Q: Appen til høreapparatene mine fusker. Hvordan kan jeg fikse det?
A: Det beste er å ta kontakt med leverandør av app/apparat. Vi tilbyr stort sett ikke hjelp med dette, grunnet lange ventetider hos audiograf samt at leverandør oftere kan tilby tilpasset hjelp mot ditt telefonmerke.
Q: Jeg ønsker tilbehør til mine høreapparat. Kan dere skaffe dette?
A: Hvis du har time avtalt hos oss, kan du gjerne ringe i forkant av timen så bestiller vi til denne timen. Har du ikke time, anbefales det at du tar kontakt med hørselskontakt for bistand med bestilling og oppkobling av utstyr siden vi har en del ventetid.
Q: Høreapparatene/laderen min fungerer ikke. Kan jeg låne/kjøpe av dere?
A: Dessverre har vi ikke utstyr til utlån, eller til kjøp. Se egen side for høreapparat-feilsøking, lenke her.